Museet

När Vasa sjönk 1628 var det ett
Stort misslyckande.
Många ville glömma det
så fort som möjligt.
Nu är skeppet känd i hela världen.
Över en miljon människor
besöker Vasamuseet varje år.
Vasa blev en succé till slut.

Många turister såg Vasa
redan första sommaren

Vasa kom upp ur vattnet i april 1961.
En och en halv vecka senare
drog de Vasa till varvet på Beckholmen.
I maj började arkeologerna leta efter saker
i leran inne i skeppet.
Vasa stod nu på en flytande ponton.

Från och med maj fick man
komma och titta på Vasa.
Det kom även turister från andra länder.
Och folk var verkligen intresserade.
Det kom 221 000 personer
på bara fyra månader ungefär.
En gång kom det 4000 på en enda dag.

Det första museet
hette Wasa-varvet

I början av november 1961
flyttades Vasa
från varvet på Beckholmen.
Skeppet skulle till ett ställe
nära Liljevalchs konst-hall på Djur-gården.
Den här gången flöt Vasa inte själv.
Hon stod på sin ponton.

Skeppet fick nu flytta in i ett nybyggt museum
som hette Wasavarvet.
Wasavarvet öppnade i november 1961.
Prins Bertil invigde museet i februari 1962.
Museet blev direkt en stor succé.
År 1962 hade museet 439 300 besökare.

Det var kallt och fuktigt
på Wasavarvet

I början av 1960-talet var Vasa
inte alls så fin som hon är i dag.
Vasa var fortfarande trasig.
De jobbade från morgon till kväll
för att bygga upp skeppet igen.

De behövde också konservera Vasa
för att hon ska hålla för framtiden.
I april 1962 började de spruta PEG på henne.
PEG är ett konserverings-medel.
Egentligen heter det poly-etylen-glykol.
PEG gör så att trä inte torkar och går sönder.
Men det gjorde att det alltid var
kallt, fuktigt och dimmigt
inne i Wasavarvet.
Så var det i många år.

Vasa flyttar igen

Wasavarvet var bara ett tillfälligt museum.
De började snart planera
var Vasa skulle vara i framtiden.
År 1971 kom staten och Stockholms stad överens.
Nya Vasa-museet skulle ligga på Galär-varvet
på Djurgården i Stockholm.

År 1981 höll de en tävling för arkitekter.
Hur skulle det nya museet se ut?
Den som vann första pris
skulle få bygga Vasamuseet.
Det kom 384 förlag från hela Norden.
Hidemark Månsson Arkitekt-kontor AB vann.
Deras förslag hette ASK.

År 1987 började de bygga.
De byggde museet
över en gammal skepps-docka.
Så kallar man en bassäng
som man reparerar fartyg i.

Den 15 juni 1990 invigdes Vasamuseet.
Det blev snart en av Sveriges
mest kända byggnader.

Vasa är i dag världens bäst bevarade skepp
från 1600-talet.
Turister från hela världen
kommer till museet för att
titta på skeppet.