Bärgningen – Vasa kommer upp ur vattnet

Vasa låg 333 år i det mörka vattnet.
Sen kom skeppet upp igen.
Många i Sverige tyckte
att det var spännande.
Men det tog lång tid att bärga
ett krigs-skepp från 1600-talet.
De höll på i flera år.
Måndagen den 24 april 1961
kom Vasa äntligen upp ur djupet.

Den 4 september 1956
började de undersöka Vasa
Dykarna började undersöka Vasa
en och en halv vecka efter att
Anders Franzén hade hittat skeppet.
Vasa låg under vattnet
nära ön Beckholmen i Stockholm.

Den 4 september 1956 dök
två dykare ner till Vasa.
Det var 32 meter djupt.
Vattnet var inte alls klart i hamnen.

När dykarna gick på havets botten
virvlade det upp lera.
Då såg de nästan ingenting alls.
Men dykarna var vana vid det.
De kände sig fram i mörkret.

Där nere låg ett stort skepp av trä.
Det hade två rader med kanon-portar.
Och delar av en mast stod fortfarande upp.
De var säkra på att det var Vasa som låg där.

Anders Franzén övertalar kungen
att hjälpa till

Anders Franzén hade två mål.
Vasa skulle upp ur vattnet.
Och det skulle stå på ett museum.

Anders Franzén startade en stor kampanj.
Han ville övertala folk att
hjälpa till att få upp Vasa.
Han talade med många viktiga personer.
Många ville hjälpa till.

Marinen lät dykare jobba med Vasa
i flera år.
Per Edvin blev dyk-chef.
Kommendör Edward Clason
ville också hjälpa till.
Han jobbade på Stockholms örlogs-varv.

Anders lyckades också få med
ett företag som hette
Broström-koncernen.
Det företaget lovade göra
det sista lyftet av Vasa.
De gjorde det helt gratis.

Till och med kungen ville vara med
och hjälpa till.
Det var Gustav VI Adolf
som var kung i Sverige då.

Hur skulle de få upp Vasa?

Många människor kom med förslag
på hur de skulle få upp skeppet
Några sa att de kunde
fylla hela Vasa med pingis-bollar!
Andra tyckte att de skulle
frysa in Vasa i en jätte-stor is-bit.
Tycker du att det verkar bra?
Det tyckte inte experterna.
De valde en mer traditionell metod.

Mellan åren 1957 och 1959 grävde dykare
sex tunnlar under Vasa.
Sen drog de tjocka stål-kablar
genom tunnlarna.
Skeppet lyfte de med hjälp av
pontoner som flyter på vattnet.

När de jobbade med tunnlarna
hittade dykarna många saker runt Vasa.
De hittade saker i skeppet också.
De hittade en massa skulpturer.
De hittade ankare, kanon-luckor och master.
Och Vasas galjons-figur!
Det är ett tre meter långt lejon.

När dykarna tog upp en
av Vasas kanoner rapporterade
Sveriges Radio om händelsen direkt från hamnen.
Det var den 5 september 1958.
Media skrev och berättade massor om Vasa.
Både i Sverige och i världen.

De lyfte Vasa i 18 etapper
Den 20 augusti 1959 gjordes det
första lyftet.
Vasa lyftes bara lite grann ur leran.
Metoden med kablar och pontoner
funkade bra.

De flyttade Vasa 18 gånger under vattnet.
I september 1959 låg skeppet
vid ön Kastellholmen.
Där var det 17 meter djupt.

Vasa fick ligga där
i mer än ett och ett halvt år.
Dykarna behövde den tiden
till att laga skeppet så
att det skulle kunna flyta.

De stängde kanon-portarna
med nya luckor.
Vasas egna kanon-luckor hade fallit av.

En annan viktig sak som de gjorde
var att göra Vasa lättare.
De städade därför skeppet.
De tog bort massor med tung lera.
Och de tog upp saker
som fanns inne i skeppet.
De hittade över tusen föremål.

Och där fanns också
skelett-delar efter människor
som hade varit ombord när Vasa sjönk.

Vasa kommer upp i sol-ljuset

Måndagen den 24 april 1961
var en speciell dag.
Media från hela världen
var på plats i Stockholm.
På Kastellholmen var det
fullt med folk.

Det var dags!
Nu skulle Vasa äntligen
komma upp i sol-ljuset
efter 333 år i mörkret nere i vattnet.

Klockan 09.03 på morgonen
stack de första delarna av Vasa upp
över vatten-ytan.
Då satt många människor och tittade
på TV och lyssnade på radio.