Konsten på Vasa

Vasa var målad i starka färger.
Skeppet hade flera hundra skulpturer.
Vasa var som ett jätte-stort konst-verk.
Man kan säga att Vasa skulle göra
reklam för Sverige.
Resten av Europa skulle beundra
kungens dyra skepp.
De skulle känna skräck för
kung Gustav II Adolf från Sverige.

De ville visa att kungen i Sverige
hade mycket makt
Vasa var inte bara ett krigs-skepp.
Det skulle också visa
att kungen var mäktig.
Man skulle kunna se att fartyget
kom från ett mäktigt land.
Vasa hade ungefär 700 skulpturer
och dekorationer.

Om du tittar på Vasa längst fram i fören
ser du en del som kallas galjon.
På galjonen sitter det många skulpturer.
Det finns till exempel skulpturer
som föreställer romerska kejsare.
Den svenska kungen
ville bli en lika stor och mäktig
ledare som de romerska
kejsarna hade varit”

Allra längst fram på galjonen
finns ett stort lejon.
Det är Vasas galjons-figur.
Lejonet är tre meter långt.

Titta lite närmare på lejonet.
Ser du att det har något mellan tassarna?
Det är Vasa-ättens vapen-sköld,
alltså en symbol
för den kungliga familjen.

Allra längst bak i aktern på Vasa
finns det massor med skulpturer.
En föreställer Herkules.
Herkules var en hjälte i de grekiska
och romerska guda-sagorna .
Det var han som gjorde 12 stor-dåd.
Herkules var stark, modig och klok.
Gustav II Adolf ville att människor
skulle tänka att han var lika stark,
modig och klok som Herkules.

Skulpturerna föreställer allt möjligt
En del av skulpturerna föreställer människor.
Några är personer från bibeln.
Andra figurer kommer från
de gamla grekernas och romarnas guda-sagor.
En del skulpturer föreställer
människor som har funnits på riktigt.
Andra är påhittade.
Det finns människor från Sveriges historia.
Du kan också se okända krigare.
Och små änglar.

De dekorerade också Vasa med djur,
till exempel lejon.
Tittar du noga ser du även
sjö-jungfrur, odjur och djävlar.

De ville håna och kränka fienden
Vasa skulle åka till kriget i Polen.
På galjonen i fören
finns det två skulpturer som föreställer
en polsk adels-man under ett bord.
De som jobbade på Vasa kunde titta på dem
när de satt på toa.
Det finns två toaletter på galjonen.

Vem har gjort Vasas skulpturer?
Flera av Vasas viktigaste skulpturer
är gjorda av Mårten Redtmer.
Mårten var från Tyskland.
Han var en känd skulptör på 1600-talet.

Hans Clausink var också tysk.
Johan Thesson var holländare.
De var också båda skulptörer och
arbetade med Vasas utsmyckning.

Mårten, Hans och Johan
hade även flera kollegor
som hjälpte dem.

Vasa var målad i starka färger
När skulpturerna var klara
skulle de målas i glada färger.
Det målades på Skepps-gården i Stockholm.
Det var där de byggde Vasa.

Vasa var ett krigs-fartyg
men hon var inte målad i kamouflage-färger.
Tvärtom.
Man skulle se Vasa på långt håll.
Men när Vasa hade legat i vattnet i över 300 år
hade färgerna försvunnit.
Hon hade blivit mörk-brun.

Vi ville veta hur Vasa hade varit målad från början.
En forskare undersökte därför Vasa.
Det var på 1990-talet.
Forskaren heter Peter Tångeberg.
Han är konst-vetare och konservator.

Peter tog över 1200 färg-prover från Vasa.
Han analyserade färg-resterna.
Och ja visst!
Vasa hade varit färg-glad, med alla möjliga starka färger.
På en del skulpturer var till och med vissa delar
förgyllda med blad-guld.

På plan 6 kan du se några av skulpturerna.
I utställningen som heter
Vasa på nära håll. 

En hel del av skeppet Vasa var målat i rött.
De övre delarna av sidorna var röda.
Aktern längst bak och galjonen längst fram
var också röd-målade.
Andra delar var blåa eller gula.

Men hela skeppet var inte målat.
Sidorna var delvis bruna på Vasas tid också.